Les enquestes electorals. Quins elements del disseny metodològic determinen la interpretació dels resultats?
Us deixo amb un article que vaig escriure per la gent de la Xarxa del Perfil de la Ciutat. Aquesta xarxa està formada per tècnics de l'administració municipal que treballen per elaborar indicadors que ens permetin obtenir diferents perfils de cada ciutat (social, econòmic, medioambiental, demogràfic,etc...)
Aquí teniu una part de l'article, si el voleu consultar complet hi podeu accedir al següent enllaç:
Perfil Ciutat
Aquí teniu una part de l'article, si el voleu consultar complet hi podeu accedir al següent enllaç:
Perfil Ciutat
Quant s’acosta una campanya electoral els
mitjans de comunicació i centres d’estudis públics ens bombardegen
d’enquestes per conèixer la intenció de vot. Aquestes tenen l’objectiu
de donar un pronòstic sobre que passarà el dia oficial de les eleccions.
Si les observem totes com a conjunt podem extreure’n i conèixer quines
són les dinàmiques que es repeteixen i, per tant, ens permeten parlar de
la tendència de vot per a cada partit.
Però la intenció de parlar de les
enquestes electorals és perquè la gran majoria de persones, i
absolutament tots els mitjans de comunicació i tots els partits
polítics, llegeixen totes les enquestes com si aquestes fossin i
s’haguessin dissenyat metodològicament igual. No tots els sondejos
electorals són iguals. No tots representen de la mateixa manera
l’univers o població d’anàlisi (en el cas de les enquestes electorals es
refereix al conjunt de la població cridada a votar), no totes les
enquestes determinen o tenen el mateix marge d’error, i no totes tenen
el mateix nivell de confiança i grau d’homogeneïtat.
A part, hi ha altres elements de les
enquestes electorals que no es determinen per qüestions estadístiques o
una visió d’investigació quantitativa, sinó que es determinen sota
criteris qualitatius i interpretables, com són l’anomenada “cuina” i de
quina manera es formulen determinades preguntes als entrevistats.
L’objectiu d’aquest article és destacar
els elements més importants en el disseny metodològic d’aquest tipus
d’enquestes, ja que aquests són els que determinen, o haurien de
determinar, la seva interpretació posterior. Dels diversos elements, i
per no cansar al lectors, en destaco quatre: l’elecció de la mostra, el
disseny del qüestionari, com formulen els entrevistadors les preguntes i
l’anomenada “cuina”. D’aquests, tres són controlables i normalment
consultables per tenir en compte alhora d’interpretar els resultats. Un
d’ells, la manera com es formulen les preguntes als enquestats, no la
podem conèixer de cap de les maneres, tot i que es pot determinar si es
dirigeixen o no les respostes.
Comentarios
Publicar un comentario